Оприлюднено результати дослідження "Якість життя у Львові 2018". Соціологи дізналися, що насправді думають львів’яни про своє місто. Про це повідомляє прес-служба Львівської міської ради.
Результати четвертої хвилі соціологічного дослідження "Якість життя у Львові 2018" представила соціологічна агенція FAMA спільно із К У Інститут міста. Результати опитування відображують суб’єктивну думку містян про стан інфраструктури, сервіс та умови життя у Львові.
"Базуючись на світовому досвіді, методика дослідження якості життя враховує специфіку українських міст. Окрім каркасних показників, які є незмінними від року до року, за рекомендаціями експертів, ми додаємо ситуативні індикатори. Це дозволяє нам бути більш чутливими до змін у місті та отримувати точніші дані станом на актуальний рік. Цей звіт — це свого роду путівник для міських управлінців, громадських активістів та й усіх, хто живе та працює у Львові для того, аби напрацювати рішення для покращення якості життя", — зазначила Мар’яна Малачівська-Данчак, директорка соціологічної агенції "Fama", кандидатка соціологічних наук.
Подаємо результати дослідження.
Благоустрій міста: зростає задоволеність вивезенням сміття
Виявилося, що львів’яни досить високо оцінюють освітлення та стан магістральних вулиць у місті (67,0% та 46,7% задоволених, відповідно). Також мешканці задоволені кількістю дитячих майданчиків (45,1%), проте, кожен третій незадоволений їхнім станом (31,6%). Серед іншого, що викликає невдоволення — стан відкритих водойм (55,1% незадоволених), контроль за безпритульними тваринами (44,6%) та наявність місць для вигулу домашніх тварин (43,6%). Незадоволені мешканці також якістю повітря (45,5%), рівнем шумового забруднення у місті (45,4%) та кількістю урн для сміття на вулицях міста (41,1%).
Найнижче львів’яни оцінюють інклюзивність простору у Львові. Зокрема, 80% опитаних незадоволені пристосованістю "маршруток" до потреб людей з інвалідністю та батьків з дитячими возиками, 64% - тролейбусів, 58% - трамваїв. Також більше половини опитаних незадоволені інклюзивністю простору їхнього району (62%) та будинку (61%).
Зростає у порівнянні з минулим роком частка задоволених регулярністю вивезення сміття (з 10,6% у 2017 році до 44,0% у 2018 році) та все ж не досягає рівня 2016 року, коли рівень задоволеності становив 67,2% (станом на березень 2016 року). Також зростає частка задоволених умовами для сортування сміття, зокрема, наявність контейнерів для різного типу сміття та зручність користування: у 2017 році — 19,3%, у 2018 — 30,5%.
Більшість львів’ян — 70% - вказали, що сортують сміття; п’ята частина з них декларують, що роблять це постійно. Серед типів відходів, які відсортовують, більшість вказали пластик (90%), скло (68%) та папір (51%). Незважаючи на значну частку еко-свідомих серед мешканців, лише невелика частка серед них обізнані чи беруть участь у міських еко-ініціативах: лише 1,2% опитаних львів’ян підтримують чи беруть участь у програмі нульових відходів ZeroWaste, а 0,8% звертаються у мистецькі центри переробки відходів ("Zelenew", "Щось цікаве").
Мобільність: кожен п'ятий львів'янин має велосипед
Щодня (або майже щодня) маршрутними таксі користуються 38% львів’ян, 18% - трамваями, 8% - тролейбусами. Попри найбільшу популярність маршруток серед інших видів громадського транспорту у їхню сторону летить найбільше критики. Зокрема, половина львів'ян, що користуються громадським транспортом, не задоволені вартістю проїзду у маршрутних таксі та культурою поведінки водіїв маршруток, третина — транспортним сполученням у місті. Натомість, львів’яни активно використовують технологічні рішення, дотичні до транспортної сфери міста: кожен третій пасажир громадського транспорту Львова використовує додатки для відслідковування руху та графіку громадського транспорту (в середньому 34%).
Майже половина львів’ян використовують для пересування містом власний автомобіль чи авто компанії, в якій працюють, а кожного дня на вулиці міста виїжджає 17,1% з них. Найбільше автомобілісти задоволені кількістю АЗС (63,3%), роботою світлофорів (42,5%), періодичністю розташування пішохідних переходів (41,6%). Найбільшу проблему вбачають у недостатній кількості паркомісць (67,4%), неякісному дорожньому покритті (46,1%) та логіці дорожніх розв’язок (33,2%).
Кожен п’ятий мешканець зазначає, що має велосипед. Половина з них задоволені якістю велопокриття та кількістю станцій для велопрокату, стільки ж незадоволені безпекою зберіганням велосипедів на парковках.
Пішоходи задоволені достатністю та справністю світлофорів (62% та 59% відповідно) і наземних переходів (60%). Приблизно кожен другий вбачає проблему у вільному та безперешкодному русі (надлишку автомобілів, хаотичному паркуванні на тротуарах). Дещо менше половини вказують на неналежний стан підземних переходів (42,4%) та недотримання правил дорожнього руху водіями (36,0%).
Медицина: приватна чи комунальна?
Задоволені станом свого здоров’я трохи більше половини львів’ян, що є сталим показником як для 2017, так і для 2018 рр. — 57,1%. Також більше ніж кожен другий мешканець міста звертався до медичних закладів, а більше половини з них задоволені отриманими послугами. Як у комунальних, так і приватних медичних закладах найвище львів’яни оцінили кваліфікацію медичного персоналу (54,2% - у комунальних, 73,3% - у приватних), чистоту приміщень (51,5% та 77,3% відповідно) та привітність персоналу (49,4% та 71,0%). Загалом, якість медичних послуг, наданих у приватних медичних закладах, львів’яни оцінили вище, ніж у комунальних по усіх запропонованих параметрах. Відтак, популярність приватних закладів щороку зростає: з 2013 року майже вчетверо зросла частка тих респондентів, які користуються послугами приватних поліклінік чи лікарень: з 5% у 2013 до 18,6% у 2018 році.
На момент проведення дослідження, електронний договір з лікарем підписали 57,2% опитаних.
Протягом чотирьох хвиль проведення опитування, частка львів’ян, які систематично займаються спортом чи фізичною активністю, залишається незмінною — кожен п’ятий серед опитаних: у 2013 році цей показник був зафіксований на рівні 19,1%; у 2016 р. — 21,4%; а у 2017 р. — 22,7%, у 2018 — 22,0%. У 2018 році 2,7% львів’ян взяли участь у бігових заходах (напівмарафонах).
Чи якісно надаються послуги у дошкільних та шкільних закладах?
Більшість дітей у Львові відвідують державні заклади (серед дошкільних — 84,3%, серед закладів шкільної освіти — 95%). По усіх параметрах дослідження державних освітніх закладів частка задоволених є більшою, ніж незадоволених. Так, найбільше тих львів’ян, які мають дітей чи онуків, задоволені чистотою приміщень, якістю знань, вмінь та компетентностей, які отримує дитина, підготовкою педагогів до уроків та ставленням до дитини. Натомість, найменше задоволених кількістю домашнього задання, матеріально-технічною базою та кількістю дітей у класах. У приватних закладах показники задоволеності є ще вищими.
Толерантність: кожен п'ятий львів'янин остерігається росіян
Найбільше львів’ян хотіло б (або не проти) підтримувати дружні відносини з людьми із набутими фізичними вадами (55% опитаних), людьми із вродженими фізичними вадами (52%), людьми із когнітивними розладами (синдромом Дауна, розладами аутистичного спектру, ДЦП) (47%) та вимушено переміщеними особами з окупованих територій, АР Крим — 46% респондентів.
Першими у рейтингу нетолерації серед львів’ян є люди, які для збагачення порушують офіційні правила та обходять норми закону (42%), на другому місці — роми (32%), після них — представники ЛГБТ- спільноти (зазначили 30% респондентів). Четверту та п’яту позицію у списку тих, з ким не хотіли б мати жодного контакту чи остерігаються львів’яни, займають громадяни РФ (23%) та представники радикально налаштованих політичних та громадських рухів (19%).
Благополуччя: статки львів'ян зростають
¾ опитаних вказали, що не планують переїжджати зі Львова, 9% опитаних вказали, що є членами організацій. 48% задоволені психологічним кліматом у місті, а 88% опитаних львів’ян відчувають себе щасливими. Мешканці, у переважній більшості, задоволені своїми правами та свободами, зокрема, створеними у місті умовами для вільного віросповідання, вираження національної ідентичності та політичних поглядів, самовираження через зовнішній вигляд (в середньому 80% опитаних).
Також, згідно з результатами опитування, матеріальне благополуччя львів’ян зросло, досягнувши показника 2013 року.
Про любов до міста
Незмінною залишається лояльність мешканців до свого міста: ¾ опитаних задоволені своїм життям у Львові, стільки ж вважають, що Львів стає все кращим із часом, понад 90% львів’ян зазначили, що люблять Львів та пишаються тим, що вони львів’яни, а 80% переконані, що це найкраще місто для них.
Про дослідження
Четверте соціологічне дослідження якості життя у м. Львів реалізоване Соціологічною агенцією Fama та К У Інститут міста. Збір первинних даних методом опитування "face2face" було здійснене Соціологічною агенцією Fama протягом серпня-вересня 2018 р. Вибіркова сукупність дослідження становить 1200 мешканців Львова. Похибка репрезентативності вибірки з довірчою ймовірністю 0,954
- не перевищує 2,8% для показників, близьких до 50%;
- не перевищує 2,4% для показників, близьких до 25% або 75%;
- не перевищує 1,7% для показників, близьких до 10% або 90%;
- не перевищує 1,2% показників, близьких до 5% або 95%;
- не перевищує 0,6% для показників, близьких до 1% або 99%.
Довідка. Інститут міста — аналітичний центр, місією якого є об’єднання зусиль мешканців, влади та бізнесу Львова для вирішення ключових питань стратегічного розвитку міста.
Соціологічна агенція Fama — інноваційна дослідницька компанія, яка спеціалізується на проведенні соціологічних досліджень для міжнародних фондів, державних органів, комерційних структур, громадських організацій та політичних партій. Fama акредитована Соціологічною асоціацією України як всеукраїнська соціологічна агенція. За час своєї діяльності агенція реалізувала понад 270 проектів.
Обнародованы результаты исследования "Качество жизни во Львове 2018". Социологи узнали, что на самом деле думают львовяне о своем городе. Об этом сообщает пресс-служба Львовского городского совета.
Результаты четвертой волны социологического исследования "Качество жизни во Львове 2018" представило социологическое агентство FAMA совместно с КВ "Институт города". Результаты опроса отражают субъективное мнение горожан о состоянии инфраструктуры, сервисе и условиях жизни во Львове.
- "Основываясь на мировом опыте, методика исследования качества жизни учитывает специфику украинских городов. Кроме каркасных показателей, которые являются неизменными из года в год, по рекомендациям экспертов, мы добавляем ситуативные индикаторы. Это позволяет нам быть более чувствительными к изменениям в городе и получать более точные данные по состоянию на актуальный год. Этот отчет - это своего рода путеводитель для городских управленцев, общественных активистов и всех, кто живет и работает во Львове для того, чтобы наработать решение для улучшения качества жизни", - отметила Марьяна Малачивска-Данчак, директор социологической агентства "Fama", кандидат социологических наук.
Подаем результаты исследования.
Благоустройство города: удовлетворенность вывозом мусора растет
Оказалось, что львовяне достаточно высоко оценивают освещение и состояние магистральных улиц в городе (67,0% и 46,7% довольных соответственно). Также жители довольны количеством детских площадок (45,1%), однако, каждый третий недоволен их состоянием (31,6%). Среди прочего, что вызывает недовольство, - состояние открытых водоемов (55,1% недовольных), контроль за бездомными животными (44,6%) и наличие мест для выгула домашних животных (43,6%). Недовольны жители также качеством воздуха (45,5%), уровнем шумового загрязнения в городе (45,4%) и количеством урн для мусора на улицах города (41,1%).
Ниже львовяне оценивают инклюзивность пространства во Львове. В частности, 80% опрошенных недовольны приспособленностью "маршруток" к потребностям людей с инвалидностью и родителей с детскими тележками, 64% - троллейбусов, 58% - трамваев. Также более половины опрошенных недовольны инклюзивностью пространства их района (62%) и дома (61%).
Растет по сравнению с прошлым годом доля довольных регулярностью вывоза мусора (с 10,6% в 2017 году до 44,0% в 2018 году) и все же не достигает уровня 2016 года, когда уровень удовлетворенности составил 67,2% (по состоянию на март 2016 года). Также растет доля довольных условиями для сортировки мусора, в частности, наличием контейнеров для различного типа мусора и удобство пользования: в 2017 году - 19,3%, в 2018 - 30,5%.
Большинство львовян - 70% - указали, что сортируют мусор; пятая часть из них декларируют, что делают это постоянно. Среди типов отходов, которые отсортировываются, большинство указали пластик (90%), стекло (68%) и бумагУ (51%). Несмотря на значительную долю эко-сознательных среди жителей, лишь небольшая доля среди них осведомлены и участвуют в городских эко-инициативах: только 1,2% опрошенных львовян поддерживают или участвуют в программе нулевых отходов ZeroWaste, а 0,8% обращаются в художественные центры переработки отходов ("Zelenew", "Что-то интересное").
Мобильность: каждый пятый львовянин имеет велосипед
Ежедневно (или почти ежедневно) маршрутными такси пользуются 38% львовян, 18% - трамваями, 8% - троллейбусами. Несмотря на наибольшую популярность маршруток среди других видов общественного транспорта в их сторону летит больше всего критики. В частности, половина львовян, пользующихся общественным транспортом, недовольны стоимостью проезда в маршрутных такси и культурой поведения водителей маршруток, треть - транспортным сообщением в городе. Зато львовяне активно используют технологические решения, касаютщиеся транспортной сферы города: каждый третий пассажир общественного транспорта Львова использует приложения для отслеживания движения и графика общественного транспорта (в среднем 34%).
Почти половина львовян используют для передвижения по городу собственный автомобиль или авто компании, в которой работают, а каждый день на улицы города выезжает 17,1% из них. Больше всего автомобилисты довольны количеством АЗС (63,3%), работой светофоров (42,5%), периодичностью расположения пешеходных переходов (41,6%). Наибольшую проблему видят в недостаточном количестве паркомест (67,4%), некачественном дорожном покрытии (46,1%) и логике дорожных развязок (33,2%).
Каждый пятый житель отмечает, что имеет велосипед. Половина из них удовлетворены качеством велопокрытия и количеством станций для велопроката, столько же недовольны безопасностью хранением велосипедов на парковках.
Пешеходы довольны достаточностью и исправностью светофоров (62% и 59% соответственно) и наземных переходов (60%). Примерно каждый второй видит проблему в свободном и беспрепятственном движении (избытка автомобилей, хаотическом парковке на тротуарах). Несколько меньше половины указывают на ненадлежащее состояние подземных переходов (42,4%) и несоблюдение правил дорожного движения водителями (36,0%).
Медицина: частная или коммунальная?
Удовлетворены состоянием своего здоровья чуть больше половины львовян, что является постоянным показателем как для 2017, так и для 2018 - 57,1%. Также более чем каждый второй житель города обращался в медицинские учреждения, а более половины из них довольны полученными услугами. Как в коммунальных, так и в частных медицинских учреждениях выше львовяне оценили квалификацию медицинского персонала (54,2% - в коммунальных, 73,3% - в частных), чистоту помещений (51,5% и 77,3% соответственно) и приветливость персонала (49,4% и 71,0%). В общем, качество медицинских услуг, предоставляемых в частных медицинских учреждениях, львовяне оценили выше, чем в коммунальных по всем предложенным параметрам. Следовательно, популярность частных учреждений ежегодно растет: с 2013 года почти в четыре раза увеличилась доля респондентов, которые пользуются услугами частных поликлиник или больниц: с 5% в 2013 до 18,6% в 2018 году.
На момент проведения исследования, электронный договор с врачом подписали 57,2% опрошенных.
В течение четырех волн проведения опроса, доля львовян, которые систематически занимаются спортом или физической активностью, остается неизменной - каждый пятый среди опрошенных: в 2013 году этот показатель был зафиксирован на уровне 19,1%; в 2016 - 21,4%; а в 2017 - 22,7%, в 2018 - 22,0%. В 2018 году 2,7% львовян приняли участие в беговых мероприятиях (полумарафон).
Качественно ли предоставляются услуги в дошкольных и школьных учреждениях?
Большинство детей во Львове посещают государственные учреждения (среди дошкольных - 84,3%, среди учреждений школьного образования - 95%). По всем параметрам исследования государственных образовательных учреждений доля довольных больше, чем недовольных. Так, больше всего львовян, которые имеют детей или внуков, довольны чистотой помещений, качеством знаний, умений и компетенций, которые получает ребенок, подготовкой педагогов к урокам и отношением к ребенку. Зато меньше довольных количеством домашнего задания, материально-технической базой и количеством детей в классах. В частных заведениях показатели удовлетворенности еще выше.
Толерантность: каждый пятый опасается россиян
Больше всего львовянам хотелось бы (или не против) поддерживать дружеские отношения с людьми с приобретенными физическими недостатками (55% опрошенных), людьми с врожденными физическими недостатками (52%), людьми с когнитивными расстройствами (синдром Дауна, расстройствами аутистического спектра, ДЦП) (47%) и вынужденно перемещенными лицами с оккупированных территорий, АР Крым - 46% респондентов.
Первыми в рейтинге нетолерации среди львовян - это люди, которые для обогащения нарушают официальные правила и обходят нормы закона (42%), на втором месте - ромы (32%), после них - представители ЛГБТ сообщества (отметили 30% респондентов). Четвертую и пятую позицию в списке тех, с кем не хотели бы иметь никакого контакта или опасаются львовяне, занимают граждане РФ (23%) и представители радикально настроенных политических и общественных движений (19%).
Благополучие: состояние львовян растет
¾ опрошенных указали, что не планируют переезжать из Львова, 9% опрошенных указали, что являются членами организаций. 48% довольны психологическим климатом в городе, а 88% опрошенных львовян чувствуют себя счастливыми. Жители, в подавляющем большинстве, довольны своими правами и свободами, в частности, созданными в городе условиями для свободного вероисповедания, выражения национальной идентичности и политических взглядов, самовыражения через внешний вид (в среднем 80% опрошенных).
Также, согласно результатам опроса, материальное благополучие львовян возросло, достигнув показателя 2013 года.
О любви к городу
Неизменной остается лояльность жителей к своему городу: ¾ опрошенных довольны своей жизнью во Львове, столько же считают, что Львов становится все краше со временем, более 90% львовян отметили, что любят Львов и гордятся тем, что они львовяне, а 80% убеждены, что это лучший город для них.
Об исследовании
Четвертое социологическое исследование качества жизни в г. Львов реализовано Социологическим агентством Fama и К В Институт города. Сбор первичных данных методом опроса "face2face" было осуществлено Социологическим агентством Fama в течение августа-сентября 2018. Выборочная совокупность исследования составляет 1200 жителей Львова. Погрешность репрезентативности выборки с доверительной вероятностью 0,954
- не превышает 2,8% для показателей, близких к 50%;
- не превышает 2,4% для показателей, близких к 25% или 75%;
- не превышает 1,7% для показателей, близких к 10% или 90%;
- не превышает 1,2% показателей, близких к 5% или 95%;
- не превышает 0,6% для показателей, близких к 1% или 99%.
Справка. Институт города - аналитический центр, миссией которого является объединение усилий жителей, власти и бизнеса Львова для решения ключевых вопросов стратегического развития города.
Социологическая агентство Fama - инновационная исследовательская компания, которая специализируется на проведении социологических исследований для международных фондов, государственных органов, коммерческих структур, общественных организаций и политических партий. Fama аккредитована Социологической ассоциации Украины как всеукраинское социологическое агентство. За время своей деятельности агентство реализовала более 270 проектов.