Із розвитком технологій активно з’являються нові схеми інтернет та телефонного шахрайства. Щоб не потрапити на гачок злодіїв, та не зазнати збитків, необхідно знати прості правила поведінки в мережі інтернет і користування телефоном. У жовтні 2021 року Київстар провів серед своїх абонентів опитування щодо ставлення до власної кібербезпеки. Результати демонструють, що 85% опитуваних стикалися з викликами у цій сфері.
Учасниками дослідження стали 550осіб. Найчастіше вони наражалися на такі види шахрайства:
- повідомлення про перемогу в неіснуючій акції – абоненту приходить повідомлення або дзвінок про перемогу в неіснуючій акції та можливість отримати приз, для чого необхідно надати свої персональні дані або ж перерахувати незначну суму податку;
- дзвінок чи SMSіз обіцянкою виграшу після сплати комісії – як правило, злочинці просять заплатити незначну суму й абоненти пересилають кошти, потрапляючи на цей гачок;
- дзвінок начебто з банку чи від оператора з проханням назвати одноразовий пароль із SMS, що надійде – після того, як абонент називає такий пароль, зловмисники отримують доступ до його особистого кабінету та можуть здійснювати фінансові операції за нього;
- повідомлення про отримання грошового переказу із подальшою спробою вилучення даних кредитної картки – отримавши такі дані, злочинці можуть пограбувати власника картки.
Результати опитування також показали, що 66%опитуваних абонентів уже захищають номер телефону, який прив’язано до банківських рахунків (фінансовий номер). 32% респондентів планують захищати свій мобільний номер за допомогою реєстрації його на паспорт, а 12% опитаних уже авторизувалися в оператора. І лише7%користувачів мобільного зв’язку й інтернет-послуг вважають недоцільним вдаватися до додаткових заходів задля свого захисту у кіберпросторі.
51%абонентів зазначили, що у разі виявлення злочину змінять паролі до найважливіших облікових записів або відразу заблокують банківські картки, а33%звернуться до правоохоронних органів або безпосередньо до фінансових установ та оператора мобільного зв'язку, щоб повідомити про спробу шахрайства.
Київстар рекомендує абонентам в цілях безпеки зареєструвати SIM-картку на паспорт або укласти контракт із телеком-оператором. У цьому разі, коли шахраї намагатимуться привласнити собі номер телефону і в абонента виникне потреба замінити цю картку, оператор зможе перевірити й ідентифікувати справжню особу власника картки.
Київстар закликає українців до обачної й обережної поведінки у публічному просторі:
- не розкривати персональних даних, історії користування номером – кодів із SMS-повідомлень, особливо якщо ваш номер телефону знаходиться у відкритому доступі;
- реєструвати банківські рахунки на окремий номер телефону;
- ретельно перевіряти, які послуги й онлайн-сервіси пов’язані з мобільним номером;
- користуватися заходами та сервісами для захисту бізнесу від кібератак і навчати співробітників дотримуватися правил цифрової безпеки.
Ознайомитись із більш детальною інформацією щодо правил і кібергігієни можна на офіційному сайті оператора в розділі «Профілактика мобільного шахрайства».