Цього року виповнюється 60 років першій українській малолітражці ЗАЗ-965. В народі це, без сумніву, легендарне авто через його зовнішній вигляд звикли називати «Горбатим Запорожцем». На жаль, через карантинні обмеження було скасовано цьогорічний Міжнародний зліт власників цієї моделі авто у Запоріжжі на Хортиці. Тож Львів став чи не єдиним містом України, яке відзначило це свято.
В Україні у багатьох містах і в столиці існують клуби фанів «Запорожця», проте у Львові до цієї моделі особливе ставлення. Перший український клуб (авто-фан-клуб «ЗАЗ-Козак») заснований у місті Лева ще у 1983 році, а перші відновлені змагання на історичній трасі «Львівський трикутник» у 1999 році відбулися саме на «Горбатих Запорожцях». У 1999 році вокальна формація «Піккардійська терція» у Львові вперше виконала Гімн «Запорожцю». Не дивно, що на цьогорічне свято розрізати ювілейний торт та заспівати цей гімн разом прийшли самі «піккардійці».
Акцію у стилі ретро організували львівські власники української автолегенди. Після розрізання великого святкового торту та традиційного келеху шампанського відбувся міні-конкурс Елеганції - огляд автомобілів та екіпажів, одягнених у наряди періоду випуску їх авто. Веселі кольори, яскраві сорочки, плаття в горох — супутники епохи «Запорожців».
Відбулося спецпогашення пам’ятної почтової марки та конверту присвячених ювілею: такий подарунок зробив відомий український філателіст «Козацької пошти» Андрій Пилюх. Відвідав свято заступник міського голови з питань розвитку Андрій Москаленко, він вручив подяку організатору святкування Євгенію Кравсу за промоцію туристичного Львова. На завершення свята для гостей прозвучали відомі та трішки призабуті хіти 60−70-х.
Довідка
ЗАЗ-965 «Запорожець» — перший серійний український автомобіль, який випускався на Запорізькому автомобілебудівний заводі «Комунар» з 1960 по 1969 роки. Позиціонувався як мікролітражний автомобіль. Вартість ЗАЗ-965 1800 радянських карбованців, з роками ціна авто змінювалася, але завжди була еквівалентна 1000 пляшкам горілки. Тобто, ЗАЗ-965 можна було придбати за суму, приблизно відповідну 20-ти офіційним середнім по країні розмірами заробітної плати. Для багатьох радянських сімей саме «Горбатий Запорожець» став першою в житті машиною. Він відрізнявся фантастичною проходимістю. За свій «іграшковий» вид, дешевизну і конструктивні недоліки він часто ставав об'єктом жартів. «Горбатий» був постійним героєм анекдотів, в яких він стикався з пихатим 600-м «Мерседесом», боявся собак і ганьбив всю сім'ю. Але народної любові все ж було куди більше.
У січні 1960 року виготовили три дослідних «Запорожці» з двигунами МеМЗ-965 В Мелітопольського моторного заводу. До березня дві машини накатали по п’ять тисяч драйв-кілометрів, третя — чотирнадцять тисяч. А 18 липня 1960 року два автомобілі було презентовано кремлівським вождям Микиті Хрущову і Леоніду Брежнєву. А вже у жовтні завод «Комунар» розпочав серійний випуск «малюків». Перша серійна партія побачила світ 22 листопада. За даними «АвтоЗАЗ» за дев’ять років серійного виробництва було виготовлено 316 713 примірників
«Горбатий» став воістину народним автомобілем і навіть експортувався за кордон: для цих цілей була розроблена спеціальна версія 965Е / 965АЕ «Ялта» c поліпшеної звукоізоляцією і внутрішньою обробкою. Широку популярність також мала «інвалідка» — версія для людей з проблемами опорно-рухового апарату. Їх було навіть дві: 965Б для людей з повністю нефункціональними ногами і 965Р для тих, у кого працювала одна рука і одна нога. Крім цього, існувала і праворульна версія «Запорожця», але не для експорту в Великобританію і конкуренції місцевим Mini, а для розвезення пошти.